Akne toplumda en sık görülen cilt hastalıklarından biridir. Akne ciltteki yağ bezlerinin iltihabıdır. Ciltteki kıl follikülleri ve porlar (gözenekler) yağ bezleri ile ilişkilidir. Bu bezler sebum yapar. Sebum yağ bezlerinin kanalları ile cilt yüzeyine atılır. Aşırı sebum üretimi ve ya aşırı epitel üretimi nedeniyle bu kanallarda tıkanıklık olursa propioni bacterium acnes denilen bakteri burada iltihaba neden olarak akneye neden olur. Akne lezyonları genellikle yüz, boyun, sırt, göğüs gibi yağ bezlerinin ve sebum üretiminin fazla olduğu bölgelerde sık görülür. Bu akneler önemli stres kaynağı olabilir ve şiddetli akne, kalıcı skarlara yani izlere neden olabilir.

Aknenin Nedeni Nedir ?

• Androgen denilen erkelik hormonunun artması; bu artış hem erkek hem de bayanlarda puberte esnasında meydana gelir ve sebace glandların ve porların büyümesine ve daha çok sebum salgılamasına neden olur.
  • Genetik faktörler; bir çok çalışma göstermiştirki ailesinde akne öyküsü olan ergenlerde akne görülme oranı artmıştır.
  • İlaçlar (Yanlış kozmetikler ve yanlış uygulamalardır.)
  • Hamilelik

Akneyi Alevlendiren Faktörler

• Ergenlik dönemindeki hormon değişiklikleri
  • Yağlı nemlendirici ve kozmetikler
  • Yağlı tozlu ortamlarda çalışmak
  • Sıkı başlık, gömlek yakası ve tayt
  • Güçlü cilt temizleyicileri

Akne Tedavisinde Kullanılan Yöntemler

Medikal Tedaviler
Bu tedavide topikal ilaçlar kullanılır. Özellikle glikolik asit, laktik asit,salisilik asıt gibi hidroksi asitler hassas ciltlerde ve koyu tenlerde dahi oldukça iyi sonuçlar vermektedir. Bunlar hafifçe bir peeling etkisi gösterek cildin yenilenmesini ve tıkanan gözeneklerin açılmasını sağlarlar. Ayrıca Benzoil Peroksit,Tretinoin gibi cildin üst tabakasını soyucu kremlerle antibiyotikli kremler sürülür.

Kimyasal Peeling
Cildin kimyasal bazda bazı solüsyonlar ile ölü ya da zarar görmüş kısmının soydurularak daha genç olan alt katmanına ulaşılması işlemidir. Leke, iz, kırışıklık gibi kozmetik amaçla uygulamalar yapılabilir. Lekenin ciltteki derinliğine göre yüzeysel, orta ve derin peeling uygulamaları tercih edilebilir.

Mezoterapi
Yüz derisi içine çok ince uclu iğnelerle uygulanan antibiyotik, A.C.E. gibi vitaminler enjekte edilir.